Email:contact@mamaprofa.ro

Strategii de predare interactivă – aplicație

O lecție model pentru colegii începători care au nevoie să aplice o metodă inovativă de activare a elevilor- metoda pălăriilor gânditoare

 

Prof.Pânișoară Elena –Ștefania

Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” și Șc.Gim. ,,Constantin Săvoiu” – Târgu Jiu

Disciplina de studiu: Limba și Literatura Română, clasa a VII-a

Subiectul lecției: Caracterizarea personajului din opera epică „Amintiri din copilărie”

Tipologia lecției: mixtă – de consolidare a cunoștințelor

 

Am propus acest subiect deorece în contextul actual ne confruntăm cu o societate în care criza de modele pentru tinerii învățăcei este tot mai acută. Consider că pentru a îndemna la normalitate și la echilibru este important ca noi, profesorii, să oferim discipolilor noștri o gamă cât mai diversificată de repere culturale, educaționale și de conduită din literatura noastră română.

Astfel, vom avea următoarele obiective operaționale ale lecției:

  1. Să cunoască modalități de caracterizare a personajului literar;
  2. Să empatizeze cu modele din societate și să se regăsească în valorile morale oferite de acestea.

Deoarece fiecare lecție poate fi structurată asemeni unui spectacol tot în această manieră mi-am propus și eu să proiectez această lecție de suflet.

La începutul lecției profesorul trece pe tablă în chenarul de cunoștințe generale o denumire cheie – „Bildungsroman”. Le va explica elevilor faptul că termenul provine din limba germană, iar semnificația este aceea de roman al formării. În continuarea lecției după ce în prealabil am citit la clasă fragmentul din manual extras din romanul „Amintiri din copilărie” elevii sunt invitați să reproducă din memorie și alte năzbâtii pe care personajul narator, Nică, le face pe parcursul operei.

Profesorul face o scurtă schemă pe tablă, folosind metoda tradițională a expunerii, a modalităților de caracterizare pentru nivelul de cunoștințe adaptate clasei a VII-a:

  • Caracterizare directă prin intermediul autorului, al celorlalte personaje și chiar a personajului vizat (autocaracterizare)
  • Caracterizare indirectă (care se desprinde din faptele, gândurile și atitudinile personajului).

Printr-o altă metodă tradițională utilă, respectiv prin conversație didactică, profesorul acaparează atenția auditoriului prin întrebările deschise de tipul: „De unde provine cuvântul personaj?”, „În locul cărui personaj din literatura română ai dori să fii?”, „Ce ai dori să poți ajuta semenii din perspectiva unui supererou?” etc.

Răspunsurile curajoase sunt valorificate prin aprecieri verbale de către profesor, dar și prin diferite recompense pe care elevii le pot primi (de exemplu dintr-un joben profesorul scoate citate din opera „Amintiri din copilărie” și le împarte elevilor sârguincioși).

Cel mai interesant răspunsuri de tipul „cuvântul personaj provine din limba greacă de la termenul „persona” („mască”)” vor fi trecute de profesor pe tablă cu markere colorate (aceste mijloace de învățare prin culori stimulează memoria vizuală a elevilor).

În cadrul metodelor tradiționale forma de organizare utilizată va fi cea frontală, directă.

Din punct de vedere al metodelor moderne, în cadrul lecției vom utiliza brainstorming-ul și metoda pălăriilor gânditoare. Profesorul va detalia în cele ce urmează cele două metode alese.

Prin brainstorming copiii sunt încurajați să răspundă liber, comunicarea fiind facilitată de lipsa barierelor lingvistice, canalul de transmitere inițial fiind aerul – partea scrisă nu îi mai îngrădește să își exprime ideile. Beneficii ale acestei metode ar mai fi:

  • Amânarea judecății critice;
  • Combinarea și îmbunătățirea ideilor.

Cea de-a doua metodă modernă pe care profesorul o va selecta este cea a pălăriilor gânditoare (E. De Bono). Profesorul împarte 24 de pălării confecționate din hârtie de diferite culori astfel încât să se formeze 6 echipe a câte 4 membri (pornind de la premisa că numărul de elevi dintr-o clasă ar fi undeva la 24 de elevi). Forma de organizare pentru această activitate este de lucru pe echipă, iar profesorul are misiunea de a explica de la bun început care este rolul fiecărei culori în acest joc de stimulare a creativității. Astfel, copiiilor li se explică semnificația culorii pălăriilor:

  • Pălăria albă este cea neutră;
  • Pălăria galbenă este pentru copiii optimiști care văd partea practică a acțiunilor;
  • Pălăria verde este pentru cei mai curajoși;
  • Culoarea roșie a pălăriei corespunde persoanelor pasionale, emotive;
  • Culoarea albastră este cea care sintetizează și lămurește aspectele;
  • Nonculoarea neagră (face trimitere la roba judecătorului) respinge cu argumente propunerile celorlalți.

Copiii sunt invitați să răspundă la întrebarea deschisă „Este Nică un exemplu de urmat în societatea contemporană?”. Evident, li se reamintește să se orienteze în funcție de culoarea pălăriei pe care au primit-o.

În final, se observă conturarea unor relații interpersonale în urma acestei lecții bazate pe empatie, toleranță și pasiune pentru lectură, valori profund morale, mai ales în contextul disoluției la care asistăm.

 

Bibliografie:

Pamfil, Alina, Limba și literatura română în gimnaziu.Structuri didactice deschise. Ed.Paralela 45, 2007

Manual Editura Art, coord.Florentina Sămihăian, Clasa a VII-a, 2019

Mama Profă, Stefania Pânișoară
Mama Profă, Stefania Pânișoarăhttps://www.mamaprofa.ro/despre-mine
Sunt un om simplu, educat , care iubește copiii, iar mai presus de orice, familia mea ocupă locul central în Univers: Luca și soțul meu sunt cele mai dragi ființe. Desigur, tatăl meu și fratele, de asemenea îmi umplu viața și nu aș putea trăi fără ei. Cum se face că un om ca mine, mamă , profesor, antreprenor, scrie pe un blog?

Din aceeași categorie

Caută în blog

Urmărește-mă pe Facebook

Cele mai vizualizate

Coșulețe / Brioșe de bulgur

Cartofi fierți în lapte și dați la cuptor Pentru această delicioasă rețetă ușor de realizat...

,,Magionită” – Sau batoane umplute cu magiun

Prima rețetă pe care o veți regăsi și în cartea pentru copii, se intitulează...

Ești ceea ce citești! Ești ceea ce mănânci!

Scriu cu mare bucurie pentru că am avut un soi de eliberare interioară, de...

Budincă de cușcuș cu banană și zmeură

Ingrediente: 10 linguri de lapte gras ( de 3,5) 4 linguri de cușcuș Se lasă cușcușul...

Răbdare pe care o vei oferi copilului tău este...

Nu am mai scris de ceva timp, dar reluam ,,old habbits” cu scopul bine...

Articolele din revista școlii – gesturi eliberatoare ale conștinței

Am un bun obicei , zic eu: să public în revista școlii. Vă recomand să...

Dormiți, mâncați, gătiți cu pasiune , zâmbiți , fiți...

Motto:  ,,Lucrurile nu sunt greu de făcut. Este greu să te pui în starea...

Cremă de fasole verde (sau galbenă / de care...

Crema aceasta ușoară și tartinabilă poate fi pregătită rapid și servită ca gustare. Ingrediente -Un borcan...

Brioșe vesele (pentru că au fructe și se colorează...

V-ați gândit cum să îi faceți  pe copiii mofturoși care nu acceptă imediat fructele...

Fii prezent în dezvoltarea zilnică a copilului tău

Gândul serii Adevărata glorie pe care o culegi la finalul unei zile pline de provocări,...

Fii mereu cea mai bună versiune a ta- bebelușii...

Acum am terminat claffoutiss-ul cu cireșe, orezul cu lapte și pizzele pe care le-am...

Ouă cu măcriș

Măcrișul este un aliment minunat, aș zice că este chiar o comoară a naturii...

Ceea ce contează cel mai mult este minunea din...

,,Nimeni nu are dreptul să ne fure frumosul din sufletele noastre”, afirma Octavian Goga....

C.N.T.V. – CEX – pasiunea de a preda limba...

Cu voia bunului Dumnezeu cred cu tărie că se pot petrece minuni, Una dintre...

Bogăția semantică a liricii argheziene

Un referat util profesorilor și elevilor pentru studiul liricii lui Arghezi. Eu l-am trasat...

Categorii populare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.