Am un bun obicei , zic eu: să public în revista școlii.
Vă recomand să faceți acest lucru deoarece din nou veți experimenta eliberarea această prin cuvânt, veți dobândi încredere în arta condeiului și la rândul dumneavoastră veți fi sursă de inspirație pentru elevii pe care îi coordonați.
Articolul acesta a fost publicat anul trecut ( 2022) în revista ,,Totuși”- revista mea de suflet deoarece este a Tudorului- Colegiul absolvit de mine, unde în prezent am ore la CEX.
Să învățăm din ,,Răvașe în marginea timpului ”- cartea autoarei Marinela Pîrvulescu
Am numit eseul meu astfel, deoarece nu îmi propun să fac o radiografie amănunțiță a scrierii de față din lipsă de timp, însă doresc să subliniez importanța acesteia în biblioteca fiecărui profesor de limba română, mai ales pentru cei care au ore și la liceu.
Deoarece am toată considerația și un respect aparte pentru doamna profesoară , aș dori încă de la început să precizez că mă leagă o frumoasă prietenie literară , fiindcă dumneaei a scris și prefața cărții mele intitulate ,, Dascăli și destinele acestora în slujba elevilor- Maria și Teodor Voicu, ediție apărută la Editura Academica Brâncuși, în august 2020.
În mod deosebit, mi-a atras atenția încă de la început afirmația doamnei mele profesor mult iubite, regretata doamnă Elena Roată: ,,Fie că sunt lecturi infidele sau cuvinte împotriva uitării , textele prezente în acest volum recuperator atât de binevenit, nu exclud nicio clipă exercițiul de bună practică analitică, singurul care, prin îndrăzneala sa, propune întoarcerea la text, singura metodă de reașezare a literaturii în matca adevărului ei.” Am ,,mângăiat” fiecare cuvânt din prefața pe care doamna mea a scris-o, fiindcă am simțit iubirea maternă ( alma mater)a acesteia , aș spune, pentru doamna Marinela Pîrvulescu.
Deoarece anul acesta predau la o clasă specială și dragă sufletului meu,respectiv clasa a IX –a F , am început să mă orientez asupra a ceea ce vom studia împreună, iar cartea de față a venit ,,mănușă” pentru nevoia noastră asiduă de raportare la o experiență literară pertinentă, cum este aceasta a doamnei profesor doctor Marinela Pîrvulescu.
Astfel, așa cum le prezentam și copiilor la clasă, vom structura și organiza următoarele teme ample: ,,Joc și joacă” , ,,Familia”, ,,Iubirea” , ,,Lumi fantastice” și ,,Confruntări etice și morale”.
Prima temă ludică pornește de la afirmația lui Tudor Arghezi ,,Fă-te ,suflete, copil/ Și strecoară-te tiptil…” și se bazează pe fundamentul următor: dimensiunea jocului secondează fiecare nouă etapă existențială a noastră. Seria jucăușă va începe cu ,,Prefață ” de Tudor Arghezi fiindcă este ideală pentru delectarea noastră, a celor cu suflet veșnic pueril. Tot în cadrul aceleiași teme, aș propune o incursiune în lumea Bildungsroman-ului ,,Amintiri din copilărie”, dar și o completare proaspătă cu opera scriitoarei mele contemporane preferate, Adina Popescu- ,,Vine vacanța cu trenul din Franța”.
Seria lecturilor va continua cu provocatoarea operă literară ,,Romanul adolescentului miop ” a lui Mircea Eliade , fiindcă teme actuale se regăsesc în filele sale.
Tema a doua , familia, pornește de la următoarea afirmație pertinentă a autoarei : ,,căci înainte de a avea viziunea mâinelui trebuie să ne revendicăm de la un ieri, de la trecut, de la amintire ca piesă a unui puzzle simbolic.” (pag.10 op. cit.) Nuvela psihologică ,,Moara cu noroc” ar fi ideală în ilustrarea fundamentalelor principii care trebuie să stea la baza unei familii consolidate, în care nesiguranța și puterea dezumanizantă a banului nu ar avea ce căuta.
Tema amplă a iubirii se impune deoarece aceasta ar fi văzută ca modalitate de reprezentare a eului de raportare la celălalt, ca ,,act de cunoaștere și autocunoaștere in descendență hegeliană.” (op.cit.) Aici ne vom opri atenția asupra a două opere: mitul iubirii din Orfeu și Euridice , iar din literatura română vom studia ,,Dorință ” și epistole din corespondența emoționantă dintre Veronica Micle și Eminescu. Am pornit de la ceea ce afirma Dan C. Mihăilescu și anume că ,,Scrisoarea e lucrul pentru patru ochi” și presupune ascultare și empatie din partea destinatarului, dar și fine vibrări și receptare sensibilă în fața mesajului transmis.
Cea de-a patra temă aleasă ar fi ,,Lumi fantastice”, deoarece prezența nonsensului aparent ca manifestare a existenței unei alte lumi ,, guvernate de legi care se sustrag ordinii contingente, lumi de care trebuie să luăm act”.(pag 11, op.cit.)
Aici, recunosc, terenul de selecție rămâne un câmp deschis fiindcă doresc să mai consult și alte păreri pertinente ale colegelor de specialitate, încât textele alese să fie provocatoare. De ce nu, chiar seria de romane ,,Divergent- Insurgent” și alte opere care stârnesc apetitul livresc al adolescenților noștri aflați într-o perpetuă căutare de sine. Spre finalul anului, tema ,,Confruntări etice și morale” aș vrea să aibă loc în spații culturale deschise- bibliotecă , teatrul de vară și sala de lectură – încât să putem face câte o analiză în spirit civic al societății actuale. Aș vrea să știu că lumea – văzută ca un pat al lui Procust, dar și ca un râu de lapte și de miere pentru optimiști – , se oglindește realist, corespunzător în ochii lor de visători.
Vom vedea împreună că literatura este un spațiu al zbaterii, al căutărilor de sine și al obstacolului care face această viață mai dulce- carpe diem! . De asemenea, vom încerca să dovedim ,,existența, cât și valoarea propriului sine” ( Marta Petreu)
În final, aș dori să îmi exprim recunoștința pentru privilegiul de a preda la Colegiul Național ,, Tudor Vladimirescu”- liceul pe care l-am absolvit în 2007- și de a lucra cu elevi talentați, copii minunați care au în zestrea lor culturală experiențe livrești interesante. Nu în ultimul rând , doresc să mulțumesc sincer , pentru că mi-a oferit această operă , domnului profesor Daniel Murărița- cum îl numesc eu- ,,omul care aduce cartea” în Colegiul nostru.
Bibliografie:
Mihăilescu, Dan C. , Despre omul din scrisori, Mihai Eminescu
Pîrvulescu, Marinela, ,,Răvașe în marginea timpului”, editura Pim, Iași, 2022;
Petreu , Marta, ,,O zi din viața mea fără durere (eseuri)”, Polirom, Iași 2012;